lauantai 15. helmikuuta 2014

TLN TO DO 14022014

Hyvää ystävänpäivää kaikille blogiani lukeville! <3 Toivottavasti kaikilla on ollut ihanat päivät tähän asti, ja että ne vain paranisivat yötä kohden. Itse voin vihdoin todeta, että ihoni on jo paljon paremmassa kunnossa!! JEE! Paluu Tallinnaan koittaa sunnuntaina, en malta odottaa! Minulla on ihan hirmuikävä kaikkia siellä olevia ystäviäni, arkielämääni ja ylipäätään koko kaupunkia. Paluuni tarkoittaa täällä blogin puolella sitä, että viimein päästään sitten taas kunnolla Tallinna-aiheiden pariin. Ennen sitä jakaisin mielelläni vielä tässä postauksessa yhden to do-listoistani. Tällä kertaa lista sisältää kolme kahvilaa, joihin olen jo pitkään suunnitellut meneväni silloin, kun sokerihammasta kolottaa.


Kalamaja pagarikodassa tarjoillaan perinteisiä virolaisia leivoksia - niin makeita kuin suolaisiakin. Kalamajaa olen hehkuttanut alueena vaikka miten paljon, ja aina vaan sieltä näyttää löytyvän lisää kiinnostavia kahviloita, ravintoloita ja kulttuurikohteita. Kalamaja pagarikodakin näyttää niin nostalgisen söpöltä, että taidan jo nyt olla rakastunut kahvilaan. Vaikken siis vielä ole edes käynyt sen sisälläkään.


Kavereini Tallinnassa kysyvät minulta usein ravintola- tai kahvilavinkkejä. Olen tosin nyt pari kertaa saanut kuulla heidän suustaan jotakin tämän tapaista: "What?! YOU out of all people haven't been to Josephine's?!" Eli kyseessä on vanhassa kaupungissa sijaitseva ihanan tunnelmallinen kahvila, jossa voi hengailla monta tuntia töitä tehdessä tai kaverin kanssa jutellessa. Eli kuulemma ihan minun paikkani, vaikka onkin kai Tallinnan mittapuilla hieman kalliimpi. Niin tai näin, Josephineen on päästävä pikinmiten! 


Sõõrikukohvik sijaitsee Tallinnan keskusta-alueella, lähellä esimerkiksi Stockmannia. Sõõrikukohvik ei näytä erityisemmän viihtyisältä ulkopuolelta katsottuna, mutta kahvilasta saa kuulemma kaupungin parhaita donitseja superedullisesti. Tarjolla on siis kaikkea muutakin syötävää ja juotavaa, ja kaiken saa ostettua mukaan otettavaksi. Muusta ruoasta en tosin ole kuullut sen enempää kehuja kuin haukkujakaan, siksipä pitää mennä itse ottamaan tästä kahvilasta selvää.

Onko teillä kokemuksia jostakin näistä kahviloista?

Nyt soi: Iiris - Chinaberry Girl

4 kommenttia:

  1. Heippa! Hahah, mua rupes hymyilyttää toi Josephinen kuvaus :) Tollasilla sanoilla sitä on mainostettu myös mun äitipuolelle - Josephine kun on niin persoonallinen, että se sopii just joidenkin tyyliin. Mä tykkään siitä kanssa, mutta mun makuun se on ehkä pikkusen turistiorientoitunut. Mun aksentilla varustettu viro ei ole kelvannut siellä ja hinnatkin on tosiaan vähän kalliimmat. Mutta toisaalta, kyllä siitä sisustuksesta ja tunnelmasta vaikka vähän maksaakin ja ehkä kohdalle on sattunut vaan vähän nirsompi tarjoilija. Kannattaa siis kokeilla! Kirjoita ihmeessä lisää vielä kun olet käynyt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jes, kiitos kommentistasi!:) Ja tuollainen käytös tarjoilijalta on kyllä ärsyttävää, varsinkin kun tiedän sun viron taitojen olevan hyvät. Mutta jep, Josephine menee mulla lähiaikoina testiin!

      Poista
  2. Kaikki ovat tuttuja. Söörikukohvik sattuu olemaan ihan meikäläisen naapurikorttelissa, joten siellä kävin jossain vaiheessa aika useinkin. Söörikud eli ne donitsit ovat siellä tosiaan hyvin suosittuja ja ihmiset tulevat hakemaan niitä pussillisen kerrallaan. Usein sunnuntaiaamuna ikkunan takana seisoo useampi auto, josta poiketaan pikaisesti hakemaan donitseja isompi lasti. Minun makuuni ne ovat kyllä liian rasvaisia mutta kyllä niitä silloin tällöin yhden syö. Puuroa olen joskus käynyt siellä aamupalakseni syömässä myös mutta se on ollut ehkä vähän mautonta. Mutta oikein viihtyisä paikka, jossa käy mun kokemusteni mukaan paljon USA:n suurlähetystön väkeä. Lähestystö sijaitsee siinä samalla kadulla.

    Josephine on boheemin viehättävä sisustukseltaan mutta myös mun makuuni siellä on liikaa turisteja. Tarjoomukset ovat kyllä olleet aina oikein hyviä.

    Kalamaja pagarikodasta olen ostanut kerran jonkun pirukkaan ja se oli oikein makoisa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla jonkun omakohtaisia kokemuksia, kiitoksia hurjasti sinulle Erja! Apua, nuo donitsit (tai sõõrikud - kiitos oikeasta termistä!) kuulostavat semmoisilta epäterveellisiltä hirvityksiltä, jollaisista minä aina pidän, haha. Olen itseasiassa menossa tänään illalla Josephineen, joten minunkin mielipiteeni kahvilasta ovat pian luettavissa täällä blogissa! Kiitos vielä kivasta kommentista :)

      Poista